Storbandsjazz er jazz som spilles av storband. Som regel er et storband delt opp i fire seksjoner, med tre til fire personer i hver seksjon. Kompseksjonen består av trommer, bass, piano og gitar. Storbandet har også en trompetseksjon med fire trompeter, en tromboneseksjon med tre tromboner og en basstrombone, og en saksofonseksjon. De fleste storband har også en vokalist, eller en musiker som både spiller og synger. Selv om denne oppbygningen er hovedregelen, finnes det også storband som inneholder andre instrumenter.

Storbandmusikk er ofte mer dansbar enn vanlig jazz, og kan kalles underholdningsmusikk. Ofte får musikerne solooppdrag, der de kan improvisere over melodien. Storbandjazz spilles mer etter noter enn vanlig jazz. Dette er nødvendig når så mange musikere skal spille sammen. Storband ledes tradisjonelt av en orkesterleder, som enten bare er dirigent, eller spiller et instrument. Mange kjente musikere har vært orkesterledere for storband, blant annet Louis Armstrong. En annen som er kjent fra storbandsjangeren, er Frank Sinatra, som framførte svært mange sanger med storband. Også i dag er denne sjangeren populær, og den er også brukt i kommersiell sammenheng, som i en av reklamene fra Betsson, som også finnes på Youtube. Også John Arne Riise spiller i en storbandreklame fra denne populære bettingsiden.

Andre kjente storbandledere er Duke Ellington, Cab Calloway, Benny Goodman og Count Basie. Den aller mest kjente orkesterlederen er kanskje Glenn Miller. Hans storband var også et av de mestselgende storbandene gjennom tidene. Glenn Miller døde i 1944, da flyet hans forsvant over den engelske kanal.

Storbandmusikk ble kjent som en elegant musikksjanger, og fortsatt er det vanlig at musikerne bruker dress eller finklær når de spiller. Sangerne tar også på seg dress og finkjoler, og fortsatt er det en egen eleganse over denne stilen. Storbandmusikk har også blitt brukt på TV, blant annet som en av sjangerne til NRKs musikkonkurranse Stjernekamp. Mange skolekorps prøver seg også på sanger fra storbandsjangeren.